søndag 1. mai 2016

Roll up-gardiner


Idag ble det endelig tid til å få laget de nye gardinene til kjøkkenet. 

Gardinene er sydd som enkle roll-up gardiner. Synes dette er mye enklere å sy enn liftgardiner og det passer godt der gardinene ikke skal tas opp og ned til daglig. 

Roll up curtains

Gardinene er sydd i støvet grønn lin med matchende bånd.

Jeg sydde først båndene ved å sy 4 biter på 100x10cm dobbelt på langs. Kanten på båndet strykes ned slik at sømmen kommer midt bak. Deretter sys det tvers over den ene enden på båndet og båndet vrenges. 


  Siden jeg ikke visste helt hvor lange jeg ønsket båndene, la jeg dem til side, og startet på gardinene. Vinduet mitt er 105cm i innerkarm, så jeg klippet stoffet til 115cm, og sydde inn en foldekant på 2,5 cm på hver side. 


Deretter sydde jeg kant til oppe og nede. Disse skal det tres inn lister i, så bredden på kanten må tilpasses dette. Mine lister var 2,7X1,3cm så jeg sydde kanten oppe og nede 5,5cm med nålen stilt midt på syfoten. 


Når gardinene er ferdig sydd, tredde jeg listene inn i løpegangene. Listene var skjært til 104cm for å gi noe rom til stoffet langs kanten når gardinene rulles opp. Jeg anbefaler en firkantet list oppe, mens nede kan man også ha en rundt list for at gardinen skal la seg rulle opp lettere.


Jeg sydde deretter igjen kantene oppe og nede for hånd. 

Når selve gardinene var klare, tok jeg dem med til vinduet og rullet dem opp til ønsket lengde. Her ble det et kompromiss mellom mannen og meg mtp. lysinnslipp. 

Homemade curtains

Med ønsket lengde valgt, fant jeg frem igjen båndene og klippet disse til 95cm. Jeg brettet deretter inn kanten og sydde tvers, over nærmest mulig enden 

Deretter sydde jeg fast trykkknapper ca.2 cm inn på begge ender. Gjør dette slik at sømmen bak blir gjemt og den enden som er sydd på vrangen vises frem da denne er finest. Til sist sydde jeg en pynteknapp på fremsiden av hvert bånd.


For oppheng har jeg brukt krok og skrue. Disse kan være tung å skru inn for hånd, så jeg forhåndsboret hull til dem i gardinen og vinduskarmen. 

Slik så det ut før:


Og slik ble resultatet: 

Hjemmelagde gardiner

Ganske fornøyd selv:) 

3 kommentarer:

  1. Kjempeflott og kreativt ��

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk!! Kommer nye bilder iløpet av uken når resten av kjøkkenprosjektene er ferdig :)

      Slett
  2. flotte gardiner, hvor kjøpte du stoffet?

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...