søndag 17. april 2016

Strikket kjole med hekledetaljer


Strikket og heklet babykjole
Strikket babykjole


Helt tilfeldig startet både jeg og mamma i vår å strikke på samme kjole. Mønsteret er hentet fra drops sine sider: Baby Harriet mønster

Mønsteret er opprinnelig laget til garnet Drops Merino extra fine, men jeg strikket min i Drops Cotton Merino.

For å variere kjolene har jeg forandret livet til et hekleliv, mens mamma fulgte originaloppskriften. I tillegg har kjolene fått forskjellig heklekant oppe og nede.


Den rosa kjolen er strikket i 1/3mnd iht oppskriften frem til forstykke og bakstykke skilles før arbeidet ble felt løst av. 


Deretter heklet jeg for eget design vifter (3dst, 1lm, 3dst) på for og bakstykket. Bakstykket ble heklet helt opp men ble splittet på midten med knapp. Forstykket ble delt slik at de midterste 3 viftene sluttet 4 rader lavere enn de ytterste. For og bakstykke ble så heklet sammen ved skuldrene med fastmasker. 


Kanten nederst på den rosa kjolen består av en rad fastmasker, og en rad med picot.

Den grønne kjolen er strikket i 6/9 mnd og fullført etter oppskriften. Skuldrene er imidlertid ikke sydd sammen. Deretter er det heklet en kant rundt hele kjolens bærestykke. Denne kanten består av 1 rad med fastmasker og en rad med picot. 


Til sist er det heklet 2 hemper på hver skulder på bakstykket, og festet 2 knapper på hver skulder på forstykket. 


Kanten nederst har fått 1 rad med fastmasket og en rad med vifter bestående av 5 dobbeltstaver. 


Det var enkelt og raskt å strikke selve kjoledelen på rundpinner, så jeg ser for meg at det fort bli flere kjoler i tilnærmet samme design, men med nye variasjoner i bærestykket og muligens flerfarget.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...