lørdag 23. september 2017

Heklet poncho

Jeg har i flere måneder hatt et eget hekleprosjekt for bilturene til og fra hytta. Prosjektet består av mange små romantiske ruter som til slutt sys sammen, og hekles på med bestemorsruter.


Oppskrift på prosjektet har jeg funnet på Ninashekleverden . På denne siden kan du finne en mengde flotte oppskrifter på heklede ponchoer, sjal, luer og annet tilbehør.

Er veldig fornøyd med det endelige resultatet, men får dessverre ikke brukt den selv. Ponchoen er nemlig en meget forsinket bursdagspresang til min kjære mor.  

Som vanlig klarte ikke jeg å følge oppskriften helt, så jeg har gjort mine egne modifiseringer. Oppskriften på Ninas hekleverden er imidlertid fin å følge og vil gi en poncho som er tynnere og lettere enn den jeg har laget. 


Garnet som er benyttet er Dale merinoull og pinnestørrelse er 4. Ponchoen blir ganske tykk med dette garnet, og vil passe best når kulda kryper på. 

Ettersom rutene blir større enn i oppskriften med dette garnet har jeg 10 romantiske ruter på første rad, 18 på neste, og 26 på siste rad. Mellom disse radene heklet jeg som følger: 6 stavgrupper a 3staver med 2lm imellom per romantisk rute. Gjentok dette 8runder. Istedet for å hekle fast neste rad med romantiske ruter sydde jeg dem på. Jeg synes dette gav en jevn og fin kant.



Til sist heklet jeg fire rader med bestemorsruter, og avsluttet med en viftekant. I halsen er det heklet på 1 runde med fastmasker, og deretter piqoter til sist.

Hadde jeg hatt tålmodighet skulle jeg heklet en til meg selv også, men tenker jeg skal satse på mindre prosjekter en stund. På sikt må jeg nok prøve en poncho til fra Ninas blogg, for her var det mye lekkert!    




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...