tirsdag 7. juni 2016

Nytt trekk til stellematten


Jeg har funnet stellebord brukt på Finn. Som de fleste andre brukte slike bord hadde dette en noe slitt stellematte men var ellers i god stand. Det ser rett og slett ut som mattene ofte sprekker i kantene ved bruk.

Jeg tenkte derfor at jeg skulle trekke det på nytt. Det føles jo også litt mer hygienisk selv om de fint lar seg vaske.


Fant denne oppskriften på Pinterest.


Først trengte jeg målene for akkurat min matte. Jeg målte kortsiden av matten og la til 10cm sømrom.


Deretter målte jeg langsiden av matten.


Til sist la jeg enden ned på stoffet og tegnet rundt denne med ca 1,5cm sømrom og la til 5 cm sømrom under hver ende.


Når jeg hadde klippet opp hadde jeg 2 endestykker og et avlangt midtstykke. Jeg målte midten på endestykkene og på langsiden av midtstykket. Den markerte midten festet jeg så kant i kant med nåler før jeg festet resten av midtstykket fast til endestykkene.


Deretter sydde jeg disse fast til hverandre og kantet med en sikksakksøm. Å runde hjørnene krever litt nøyaktighet, men det går fint hvis du tar tiden til hjelp.


Til sist brettet jeg inn en kant under og sydde rundt, men lot det være ca 5 cm åpning. Her tredde jeg inn et strikk for å feste trekket rundt matten.


Det endelige resultatet ser slik ut. Jeg har latt det være litt vel mye sømrom i endene, så trekket sitter ikke så godt på matten som det kunne gjort. 

Jeg er likevel strålende fornøyd med stellebordet som kom på kun 200kr inkludert nytt trekk :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...